پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240473
Snow pack عملياتي براي نگهداري برف بر زمين و تقويت سفره هاي آب زيرزميني
تاریخ انتشار : 1399/09/10 17:13:15
نمایش : 1342
سرپرست اداره مهندسي و مطالعات آبخيزداري منابع طبيعي چهارمحال و بختياري گفت: snow oack در واقع فراهم ساختن فضايي مناسب بوده و اکثرا براي مناطق برفگير کاربرد دارد و به واسطه آن برف زمان بيشتري بر زمين مانده و بهتر و بيشتر در آن نفوذ مي کند.
به گزارش پايگاه خبر ي تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ برف مهم ترين عامل در افزايش ذخاير آب زيرزميني است و از آنجايي که 90 درصد از آب آشاميدني در چهارمحال و بختياري از منابع آب زيرزميني تامين مي‌شود، بارش اين نعمت و مدت زمان ماندن برف بر روي زمين از اهميت ويژه اي برخوردار است.

در سال‌هاي گذشته شکل بارش‌ها در چهارمحال و بختياري از برف به باران تغيير کرده است و برف سهم کمتري را در سبد بارش‌هاي اين استان به خود اختصاص مي‌دهد که همين امر سبب شده تا سطح آب‌هاي زيرزمين افت زيادي داشته باشد و در برخي از موراد ما شاهد خشک شدن 100 درصدي برخي از دشت‌ها در استان باشيم، که اين امر سبب بروز مشکلات جدي در تامين آب شرب بسياري از اهالي به ويژه ساکنان برخي از شهرهاي شهرستان بروجن و شهرکرد شده است.

آبخيزداري و اجراي عمليات snow pack يکي از مهم‌ترين اقداماتي است که طي آن مي‌توان برف نشسته بر زمين را مدت زمان بيشتري حفظ و به دنبال آن تغذيه سفره‌هاي زيرزميني را انجام داد.

فرزاد رضازاده سرپرست اداره مهندسي و مطالعات آبخيزداري منابع طبيعي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد:  اجراي عمليات‌هاي مربوط به آبخيزداري مربوط به تمام فصول سال بوده و اين عمليات‌ها در کل سال قابليت اجرا دارند.

 وي با اشاره به قرارگيري در ابتداي فصل شرما و آغاز بارش‍‌ها بيان داشت: در اين برحه خاص اقدامات ويژه آبخيزداري نه تنها مي تواند ضمن بهره مندي عرصه‌ها و بهره‌برداران از منابع آب شود بلکه کاهش خسارت به عرصه‌هاي منابع طبيعي خصوصاً فرسايش خاک را نيز به همراه دارد.

رضازاده استفاده از ذخاير برف در مناطق کوهستاني و برف‌گير را ازجمله اقداماتي دانست که امروزه در جهان در حال انجام است و عنوان داشت: کشور ايران در سال‌هاي اخير در اين زمينه فعاليت‌هاي خوبي داشته است.


سرپرست اداره مهندسي و مطالعات آبخيزداري منابع طبيعي چهارمحال و بختياري در ادامه يادآور شد: snow pack، درواقع فراهم ساختن فضايي مناسب بوده و اکثرا براي مناطق برفگير است اين فضاي ايجاد شده مي‌تواند مدت زمان ذوب شدن برف ها را از يک زمان عادي که ممکن است در مناطق برفگير در چهارمحال و بختياري دو يا سه ماه باشد به چهار تا پنج ماه افزايش دهد.

رضازاده با تاکيد بر اينکه موفقيت اجراي اين طرح منوط بر مشارکت مردم است افزود: در همين راستا لازم است برنامه ريزي هايي قبل از آغاز بارش برف زمستاني صورت گيرد و تمهيدات لازم انديشيده شود.

 وي آماده سازي خاشاک و کاه در محدوده مورد نظر را از مهم ترين اقدامات قبل از بارش برف عنوان و خاطرنشان کرد: پس از بارش هاي مناسب برفي که معمولاً ضخامت آن بين ۲۰ تا ۳۰ سانتيمتر است سطح بالاي برف با بخش بسيار نازکي از خاشاک يا کاه پوشانده مي شود، به طوري که باعث انقطاع و فاصله تا بارش بعدي خواهد شد.

رضازاده علت اصلي پوشش سطح برف را حفظ دماي لازم براي يخ زدگي برف عنوان کرد و ادامه داد: اين کار از ذوب شدن برف جلوگيري کرده و موجب افزايش مدت زمان برف گيري منطقه خواهد شد.

وي بيان داشت: با اين اقدام مي توان اطمينان داشت داراي ذخاير آبي مناسب و پايدارتري خواهيم بود.

سرپرست اداره مهندسي و مطالعات آبخيزداري منابع طبيعي چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه snow pack از هدر رفت ناگهاني آب ناشي از ذوب برف خصوصاً در اوايل فصل بهار جلوگيري خواهد کرد و اجازه نمي دهد بخشي از آب بصورت روان آب درآيد گفت: با توجه به کاهش بارش برف در سال هاي اخير و افزايش ميانگين دماي سالانه در سطح استان، اين اداره کل در راستاي افزايش ذخاير آبي و کاهش فرسايش خاک در مناطق برف گير اين اقدام را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش جهانبين نيوز همانگونه که کارشناسان منابع طبيعي و آبخيزداري استان از لزوم حضور و همکاري مردم در اجراي اين طرح ياد مي کنند لازم است آموزش و ترويج اجراي آن براي جوامع محلي ارائه شود تا بدين ترتيب با مشارکت مردمي شاهد اجراي هرچه بهتر طرح و استفاده حداکثري از منابع برفي استان باشيم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html